Wat houdt projectmanagement precies in?
Bij projectmanagement hou je je bezig met het plannen en coördineren van projecten. Hiervoor heb je altijd minimaal een projectmanager nodig om de voortgang van het project in de gaten te houden en de taken en deadlines zo te verdelen dat alles netjes binnen de gestelde tijd gehaald wordt.
Daarnaast is het belangrijk dat de projectmanager ook de verantwoording aan de klant of het management af moet leggen. Door het neerzetten van een projectmanager kun je ervan uit gaan dat projecten volgens plan verlopen en ook binnen de gestelde tijd af zullen zijn.
Wat hoort er allemaal bij de taken van een projectmanager
Als projectmanager ben je de hele dag nergens anders mee bezig als het plannen, organiseren en coördineren van projecten. Een projectmanager kun je terugvinden in meerdere beroepsgroepen waar met projecten gewerkt wordt. Hierbij kun je denken aan de automatiseringen binnen de It of de bouw bijvoorbeeld.
In de functie van projectmanager ben je veel bezig met de planning en de voortgang van een project. Hierbij moet je de mensen die binnen dit project werken ook aansturen. Door de verantwoordelijkheid voor het halen van de deadlines moet je dagelijks met de mensen binnen je projectteam communiceren.
Dit doe je dan over het algemeen aan het begin van de dag tijdens een stand-up of eenmaal per week in een projectoverleg. In deze momenten moet je er dan voor zorgen dat de neuzen allemaal dezelfde kant op blijven staan en dat iedereen weet wat er gedaan moet worden.
Om deze processen allemaal in goede banen te leiden hou je je als projectmanager vooral bezig met de volgende zaken:
● Als projectmanager stel je SMART- geformuleerde doelen, die realistisch zijn en zijn afgestemd op de wensen van de klant of het management
● Je zorgt voor het vastleggen van de budgetten die nodig zijn en je stelt de deadlines die nodig zijn om het project in goede banen te leiden, dit moet je altijd doen in goed overleg met de opdrachtgever. Jij moet als projectmanager het gestelde budget bewaken
● Je hebt de verantwoordelijkheid voor het aansturen van de mensen die in het projectteam meewerken, het moet duidelijk zijn wat er van ze verwacht wordt en welke deadlines daarbij gehanteerd en behaald moeten worden.
● Als projectmanager wordt er verwacht dat je verantwoording aflegt richting de klant of het management. Dit moet op regelmatige basis gebeuren, ook tijdens het project wordt er verwacht dat de opdrachtgever op de hoogte wordt gehouden van de ontwikkelingen.